Pinion is opgericht door twee voormalige Porsche ingeneurs die "het licht zagen" en geloofden in een versnellingsbak voor fietsen op de meest logische positie, de trapas.
Deze middenpositie is qua gewichtsverdeling de beste plek, bovendien is op die positie de versnellingsbak dood gewicht. Terwijl bij een versnellingsnaaf al het gewicht steeds mee rond draait, met weerstand tot gevolg. Dit voordeel zorgt er mede voor dat een Pinion lekker licht fietst. Bovendien is de interne techniek van een Pinion versnellingsnaaf subliem qua kwaliteit en werking waardoor deze niet alleen licht fietst maar ook lekker en licht schakelt & ontzettend betrouwbaar en extreem duurzaam is.
Het belangrijkste voordeel van een gesloten systeem zoals Pinion is dat dit onderhoudsarm is, geen gedoe meer met een vettige ketting en smeren, met name als je voor een riem aangedreven variant gaat. Doordat er minder slijtage optreedt en het systeem extreem duurzaam is van zichzelf is het en echte investering die zichzelf ook weer aardig terug verdient als je maar genoeg fietst :)
Pinion is dus wel aan de prijs, je betaalt er ongeveer het dubbele voor t.o.v een Rohloff naaf en het frame moet er voor aangepast zijn. Gelukkig zijn er dan ook nog meer voordelen, daarvoor verwijzen we je graag naar het voor- en nadelen overzicht.