033-4651321 info@bikeshop.nl

Voorkom fietsongevallen

U bent hier

Dit jaar zijn er voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto. Een kwart van de fietsdoden gebeurd op een ebike, daarvan blijkt driekwart van de fietsers een 65 plusser. Opvallend vaak gaat het daarbij om eenzijdige ongelukken. 

Dit is niet zo verwonderlijk. Door ebikes blijven ouderen steeds langer en vaker fietsen terwijl ze kwetsbaarder zijn. Fysiek gaat het lijf achteruit met als gevolg o.a. minder flexibel, verminderd reactie vermogen, slechter gehoor/zicht/inschattingsvermogen. Hoewel de gezondheidswinst enorm is door te blijven bewegen en de kwaliteit van leven toeneemt met de vrijheid en zelfstandigheid die fietsen met zich mee brengt, is het belangrijk stil te staan bij de risico's.

(Hoewel dit bericht met name op ouderen gericht is en/of hun kinderen is het opgesteld in de jij vorm omdat onze hele website in die vorm is) 

Hoe voorkom je fietsongelukken? 

  • Schaf nooit een fiets aan met alleen een rotatie- of een bewegingssensor. De ondersteuning reageert dan op het roteren van de pedalen/cranks waardoor de motor ongewild gaat ondersteunen bijvoorbeeld bij het afstappen of veranderen van de pedaalstand voor een bocht. Bijna alle fietsen met een voorwielmotor hebben enkel een rotatie sensor.
  • Ga altijd voor een elektrische fiets met een krachtsensor. Laatstgenoemde zal je nooit verrassen zoals een rotatiesensor doet. De betere middenmotoren (o.a. Bosch en STEPS) en achterwielmotoren (o.a. GoSwiss) hebben een krachtsensor. 
  • Kies voor een lage ondersteuningsstand/modus. Zet de ondersteuning op eco- of tourstand en mijdt sport- en turboachtige standen. Het gaat erom makkelijk te fietsen, niet om hard te fietsen. 
  • Koop een fiets die ergonomisch goed past. Verzeker jezelf van de juiste framehoogte zodat je goed bij de grond kunt vanuit het zadel in combinatie met een niet te lang frame zodat het stuur dichtbij genoeg is en niet te laag of te hoog waardoor je goede macht en controle hebt over het sturen. Let er wel op dat de fiets niet te kort/krap wordt dat is gevaarlijk bij op- en afstappen. 
  • Kies voor een fiets met een ruime en lage instap.
  • Gebruik een achteruitkijk spiegel, wel zo makkelijk
  • Blijf de versnellingen op de fiets gebruiken. Veel mensen "vergeten"  terug te schakelen waardoor het wegfietsen zwaar is en dat lossen ze dan op met een hoge ondersteuningsstand. In de praktijk blijft de fiets dan op die hoge turbo stand staan met alle risico's van dien. 
  • Maak altijd een proefrit, laat je goed voorlichten en laat je inmeten. De beste fiets bestaat niet, wel de beste fiets voor jou. 

Hopelijk kun je met deze informatie je voordeel doen.