Na sluitingstijd gaf Sram een update training over de nieuwe Sram producten. We zijn weer helemaal bijgepraat over Force en Rival 22 Road Rim groupsets, de nieuwe Rockshox RS1, de nieuwe SRAM Guide MTB discbrakes en nieuwe Zipp wielen.
Sram 22 kenden we natuurlijk al geruime tijd, maar de hydraulische velgrem versie alleen van shows. Nu zijn we weer helemaal bij als het om de kleine details, wetenswaardigheden en tips & tricks gaat. Na afloop van de training zijn we nog even een uurtje wezen trappen op Specialized Sworks Tarmac met Force en Rival en hebben kunnen ervaren hoe fijn de hydraulische velgremmen werken. Overigens werkt de Rival 22 groep verrassend fijn. Prima drivetrain en opvallend goede schakelprestaties. Voor het geval je het nog niet wist: één van de belangrijke kenmerken van het Sram 22 concept is dat de voorderailleur mee draait met de ketting lijn. Dit zorgt ervoor dat, ongeacht op welk voorblad je rijdt, je alle versnellingen achter kunt rijden zonder dat je de voorderailleur hoeft te trimmen (bijstellen). Ander groot voordeel van Sram is dat de shifter levers onafhanelijk van elkaar in te stellen zijn qua afstand van de stuurbocht. Je kunt dus de positie van de hendels helemaal op je eigen hand/vingers afstellen.
Rockshox RS1 is al een paar maanden geleden aangekondigd en wordt nu gespecd op 2015 modellen. Zowel Specialized als Cube hebben fietsen met deze up side down voorvork afgemonteerd. Specialized alleen op Sworks en Cube zelfs op een Reaction GTC van 2499.- (je leest het goed, de vork kost los 1699.-). Machtig mooie voorvork die het uiterlijk van de mountainbikes naar een volgend era brengt. Voordelen van upside down is het lage zwaartepunt en de enorme stijfheidstoename.
Sram Guide discbrakes hebben een geheel nieuwe interne techniek gekregen waardoor de no-nonsense factor enorm is toegenomen. Er zit bijvoorbeeld twee keer zoveel olie in het systeem waardoor minder snel vervuiling en fading optreedt t.o.v. de Avid remmen. De gebruiksvriendelijkheid is ook toegenomen, zo zit er op de luxere uitvoerign een stelknop op de hendel waarmee je het aanspreek punt perfect en eenvoudig kunt instellen.
Zipp brengt een nieuwe Firecrest wielset uit die een combi is van de 303 en de 404. Het spaakpatroon is veranderd (alles gekruist, niet parallel meer) standaard keramisch gelagerd. Een lichte en comfortabelee wielset met een prijs die aardig stukje boven de 303 en 404 ligt. Het velgoppervlak is veranderd in "showstopper". Door ingenieus profiel remt deze carbon velg nu bij nat weer even goed als een gemiddelde aluminium velg.