033-4651321 info@bikeshop.nl

Schijfrem racefietsen, zin of onzin

U bent hier

Racefietsen met schijfremmen lijken al niet meer weg te denken. Sinds de UCI disc brakes definitief hebben toegelaten is het hek van de dam. 

Veel racefietsers zijn overtuigd over schijfremmen, maar we krijgen ook vragen over de zin of onzin ervan. We zetten de hoofdzaken voor je op een rijtje. 

Voordelen: 

Effectiever remmen met minder remkracht

Hydraulische schijfremmen werken met oliedruk en daardoor hoef je veel minder hard in je remmen te knijpen om effectief te remmen. Dit is vooral een groot voordeel als je niet graag onder in de beugel zit. Onderin de beugel kun je bij traditionele remmen goed hard knijpen. Maar vanaf " boven", dus met je handen op de rem/versnellingsunit, is het veel lastiger om goed kracht te zetten. Niet bij remmen met schijfremmen dus. Ook in afdalingen kun je dan nog met je handen bovenop blijven als je wilt. 

Weersonafhankelijk

Schijfremmen blijven bij nat weer uitstekend remmen. De invloed van regen op de remweg tussen nat en droog weer is niet te vergelijken met velgremmen

Geen slijtage aan velg

Je remt het remvlak van je velg niet op waardoor je wielen langer meegaan, rem je je schijf op dan vervang je eenvoudig de losse schijf. Minder moeite, minder kosten en minder risico (een doorgeremde velg scheurt door met alle gevolgen van dien als je er niet op tijd bij bent)

Geen klapband risico 

In afdalingen kan bij velgremmen je velg zo heet worden dat je een klapband kunt krijgen

Carbon velgen

Carbon velgen kunnen bij velgremen zo heet worden dat het carbon gaat vervormen met total loss als gevolg

Stijvere wielen

Goede schijfrem fietsen hebben steekassen. Door de steekas constructie wordt je hele wiel stijver en dat fietst/stuurt heerlijk. Bovendien zit je wiel altijd mooi recht in de fiets

Onderhoud

De olie in de schijfremmen werkt als smering voor het hele systeem. Geen vocht/roest vorming van de binnenkabels en geen risico op gebroken remkabels

Vervangen remblokjes

Het mooie is dat schijfremmen zichtzelf centreren. Je kunt zelf makkelkijk blokjes wisselen en hoeft niets opnieuw af te stelllen. 

Nadelen: 

Inremmen

Schijfremmen moeten bij aanschaf en bij vervanging (remblokjes en eventueel remschijven) steeds opnieuw worden ingeremd. Goed inremmen verlengt de levensduur aanzienlijk en voorkomt vervelend piepen met name bij nat weer. 

Meer tijd

Door de steekas constructie kost het de- en monteren van een wiel iets meer tijd. In wedstrijden kan dat een dingetje zijn. 

Onderhoud

Hoewel schijfremmen voor een groot deel onderhoudsarm zijn is het aan te raden zelf de remzuigers te onderhouden/smeren. Dit doe je door de remzuigers terug de remklauw in te duwen. Ze halen dan verse olie op en de remschaft blijft in zijn geheel goed gesmeerd. Het kan nodig zijn om met wat remvloeistof van de buitenzijde de remzuigers extra te smeren

Verhitting rem fading

Als je te lang, te hard aan een stuk door remt (dus in een lange afdaling in de bergen continue je remmen inknijpen) dan loop je het rissico dat de schijven oververhit raken. Dit kan als gevolg hebben dat de rem gaat faden, deze glijdt dan door oftewel verliest remkracht. Dit proces gebeurt geleidelijk, oftewel het kondigt zich als het ware aan en gaat dikwijls gepaart met het steeds harder piepen van de remmen. Door deze "aankondiging" heb je genoeg tijd hebt om te stoppen en pauze te nemem om de rem te laten afkoelen. Voorkomen is echter beter dan genezen. Oververhitting voorkom je door pomp gewijs te remmen i.p.v. continue. Ben je geen held in afdalen en weet je vanjezelf dat je veel remt dan kan het raadzaam zijn grotere remschijven te monteren, deze hebben meer remkracht en een grotere tolerantie tegen oververhitting

Gewicht

Hoewel schijfremmen inmiddels super licht zijn geworden blijven ze iets zwaarder dan een velgrem

Prijs

Een schijfrem is in aanschaf wat duurder dan een velgrem