033-4651321 info@bikeshop.nl

Saddle Love 2017

U bent hier

Okee, daar gaan we. Het inmiddels traditionele Zuiderzeerondje van het Bikeshop Peloton staat dit jaar een maandje later dan normaal op de agenda. Het nadeel daaraan is dat er minder daglicht beschikbaar zal zijn. Het voordeel is dat de sterke benen nog sterker zullen zijn, ze hebben immers een maandje extra training achter de rug. Iedereen (ja echt iedereen) is uitgenodigd om deel te nemen of op zijn minst een poging te wagen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd en vele benen maken licht werk is het motto. We adviseren een ieder om de volgende regels (he bah), aandachtspunten en adviezen ter harte te nemen en op te volgen. 

  • Vertrek zal zijn op zondag 16 Juli om 6.00, vanaf de achteringang van de Bikeshop. We zullen niet zeer strikt zijn, het kan best een paar minuutjes later worden. Te laat kan wel betekenen dat de groep al weg is, en dat je dus moet beginnen met een achtervolging. Met een waarschijnlijke Chasse Patate tot gevolg... . De achterdeur zal vanaf 5.30 voor Espresso, water en lucht. Neem een stukje taart mee, en de kans bestaat dat je minder kopwerk hoeft te doen. Zelf gebakken appeltaart betekent vrijstelling van kopwerk ;).
  • Iedereen vult die bewuste ochtend een lijstje in, met daarop naam, email en een ICE nummer voor noodgevallen.
  • Een helm is vanzelfsprekend verplicht, net als een goed werkende fiets met gesmeerde ketting. Niet naleven van het eerste levert een verbanning op, voor het tweede mag je hoon, schatergelach en dodende blikken verwachten.
  • De verkeersregels zijn van toepassing: we respecteren de stoplichten, fietsen nergens tegen de richting in en steken onze hand als er afgeslagen wordt. Dat doen we voor onszelf als groep, en voor alle overige verkeersdeelnemers. De bel is een heikel puntje. Hoewel wettelijk verplicht, neigen we er toch naar dat los te loten en er slechts een dringende aanbeveling van te maken. Sowieso zullen we die overige verkeersdeelnemers met respect benaderen, hetzij met een belletje danwel met een beschaafde groet. Inhalen doen we met gepaste snelheid.
  • We respecteren de regels voor het fietsen in een groep. Hiermee zullen de meesten wel bekend zijn, maar toch. We waarschuwen elkaar voor obstakels (zonder daarbij jezelf in gevaar te brengen), geven het op tijd aan als er van richting veranderd wordt, maken alleen in uiterste nood abrupte stuur-of remacties. Pas met name op voor wheel-overlap, en wees jezelf ervan bewust dat er niet alleen mensen voor je fietsen maar ook achter je.
  • Eten en drinken. Iedereen zorgt ervoor dat er voldoende proviand aanwezig is. In principe houden we rekening met twee wat meer uitgebreide stops, eentje ergens in Noord-Holland en eentje ergens in Friesland. Waarschijnlijk verblijden we ons favoriete tankstation in Zwolle ook weer met een bezoekje. Eten en drinken doe je in principe de hele dag door. Mocht je een rekenfoutje hebben gemaakt en door je voorraad heen zijn, schroom dan niet om de anderen te vragen om een reepje of een slokje. Die anderen zullen dat nooit weigeren, aangezien het in ieders belang is dat de tankjes gevuld blijven. Een goede daad betaalt zich altijd terug, dat is de gedachte.
  • Wat betreft drinken: een Camelbak wordt ten zeerste afgeraden maar oogluikend toegestaan. We hebben een ontheffing gekregen van The Velominati, waarvoor dank.
  • ID, geld, OV chipkaart en telefoon behoren tot je basisuitrusting. ID spreekt voor zich. Met geld kun je nog eens iemand trakteren op koffie. De OV chipkaart moet je zien als alternatief vervoer, mocht je het niet redden. Met je telefoon kun je je Instagram bijhouden, of je moeder bellen. Bellen met je echtgenoot, wederhelft of andersoortige partner doe je in principe nooit. Daar ben je vanzelfsprekend te trots en te eigenwijs voor. En bovendien zal hij of zij je toch niet komen halen, aangezien je zelf zo gek bent geweest hieraan te beginnen.
  • Naast binnenbanden en voldoende patronen of pompje, kun je overwegen om een klein doosje zelfklevende plakkers mee te nemen. Zou lullig zijn als je de rit niet kunt voltooien door zoiets banaals als een binnenbandje....
  • Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wees zo verstandig om niet op kop te rijden waar je dat niet kunt. Hoewel het kopwerk altijd lonkt en erg op prijs gesteld wordt, zal het je eeuwig worden kwalijk genomen als je jezelf over de kook fietst. Aan alle klasbakken de taak om goed positie te kiezen. Voel je je wat minder, dan rij je het best ergens in het midden van de groep, of liever nog iets verder naar voren. Je bent dan uit de wind en hebt minder gaten dicht te rijden na de bochten. Degenen die zich sterk en onverwoestbaar voelen rijden het best op kop of helemaal achterin de groep om eerder genoemde gaten dicht te rijden. De meest ervaren rijders en rijdsters weten wat ze te doen staat, daar hoeven we verder geen woorden aan vuil te maken.
  • In goed onderling overleg scheiden onze wegen. Het doel is om niemand in niemandsland achter te laten, maar niet alle doelen zijn haalbaar :p . Zonder gekheid, we zorgen voor elkaar en zijn niet bang om zorg te ontvangen. Het belangrijkste is dat iedereen in goede gezondheid thuiskomt.
  • Let there be light. Iedereen heeft verlichting bij zich.
  • Jouw uithoudingsvermogen is beter dan dat van je navigatieapparaat. Een externe batterij om bij te laden is dus een goed idee. Overigens rijden we niet op de GPS. De route is heel makkelijk, we volgen gewoon de LF bordjes. Route 21, 22 en 23 om precies te zijn. Uit en thuis in Amersfoort zal het zo'n 425km zijn....

 

Dat was het wel zo'n beetje. Aanvullingen en ultieme tips zijn welkom. En onthoud vooral dat echt iedereen bang, onzeker en nerveus is hievoor. Dat is niet meer dan normaal. Laat je verwachtingen los en durf te fietsen.... 

Tot Zondag dus!

 

Foto's