033-4651321 info@bikeshop.nl

To fully or not

U bent hier

Hoewel het besef groeit dat een volledig geveerde mountainbike ook voor Nederland de beste fiets kan zijn, is er nog steeds veel scepsis. We nemen je graag mee. 

Laten we met de deur in huis vallen. Wil je boswielrennen of mountainbiken? Kies je boswielrennen focus dan op een mooie hardtail (een mountainbike met alleen voorvering). Wil je echt mountainbiken overweeg dan ook een fully (een volgeveerde mountainbike). 

In de winkel vraag " jij"  dan vaak maar waarom dan een fully? "Je" voegt daar dan ook dikwijls aan toe dat het hier toch niet nodig is want er zijn geen heftige afdalingen. Het kopt dat als je heftig wilt afdalen je zeker een volledig geveerde mountainbike nodig hebt en dan het liefst ook met veel veerweg. Zo' n 140 mm achter en 150 mm voor, of meer, zijn dan echt lekker. Dat heb je hier ook niet nodig, maar 100 mm tot 120 mm is echt een feestje voor de NL trails. 

Met een volledig geveerde mountainbike heb je veel meer tractie oftewel wielcontact met de grond. Als beide wielen de grond raken heeft dat de volgende voordelen: 

Wendbaarheid 

Je kunt alleen echt sturen als je contact hebt met de grond. (In de lucht is het lastig sturen zonder zeilen of vleugels). Hoewel dat natuurlijk met name geldt voor het voorwiel is het hebben van achtervering en daarmee volledige vering de manier om ook de voorkant op de grond te houden. Met een fully heb je ongekende macht in bochten. Je kunt door het grondcontact van beide wielen, de tractie, jezelf een andere techniek aanleren waarbij je de fiets als het ware kant in de bochten. Hierdoor glij je niet weg, vlieg je niet de bocht uit maar snij je op de rand van je buitenband door de bocht en houdt je massa jezelf in de bochten en wordt voorkomen dat je wiel wegdrift/glijdt. Het hebben van een dropper (vanaf het stuur bedienbare in hoogte verstelbare zadelpen) is daarbij een "noodzakelijke" accessoire. Met het zadel laag kun je de fiets pas echt goed kanten

Efficiency 

Hoewel vaak wordt gesuggereerd dat vering energie kost levert het juist ook veel efficiency op. Doordat obstakels zoals boomwortels worden geabsorbeerd kun je veel langer blijven doortrappen en dus snelheid maken en/of later remmen. 

Comfort 

Deze laatste behoeft nooit uitleg. Je fiets absorbeert de schokken veel meer bij volledige vering. Alles dat de fiets opslokt hoeft je lichaam niet op te vangen. 

Edith

Een mooi voorbeeld dat we je kunnen geven is Edith. Ze kwam hier laatst om met pijn in haar hart haar Specialized Epic hardtail in te ruilen voor een Epic fully. Ze had het lang uitgesteld omdat ze geen snelheid wilde inleveren. Ze is echt een fanatiekeling en jaagt op QOM's. Maar ze had zo' n last van haar onderrug op stuitertrails dat het vooruitzicht van extra comfort het won van de drang naar de QOM's. We vertelde haar dat het win-win zou worden en ze alleen maar harder zou gaan rijden. Ze had moeite om het te geloven maar al op de eerste ritjes zagen we op Strava de ene na de andere QOM verschijnen. 

Welke fietsen? 

Voor de meest efficiente en op snelheid gerichte XC Fully's moet je bij de ingeneuze Specialized Epic's zijn. De Epic Evo is een Epic met net wat meer veerweg en een dropper en is daarmee een tikkie meer "trail. Zoek je nog meer speelsheid check dan de Stumpjumper ST. Is wat minder geavanceerd goed genoeg? Check dan vooral de Cube AMS100 of Stereo 120