033-4651321 WhatsApp: 06-82877655 info@bikeshop.nl

Derailleur, Rohloff of Pinion?

U bent hier

Toen de keuze nog derailleur of Rohloff (riem) was kostte het fietsers niet veel moeite om te weten wat ze wilden. Hooguit kostte het wat moeite om aan de meerprijs te wennen. Nu je als alternatief voor Rohloff ook een Pinion te kiezen hebt wordt het soms wat lastiger. We zetten de voors en tegens daarom graag voor je op een rijtje en doen dat een beetje vanuit Pinion perspectief omdat dat de relatieve nieuwkomer is. 

Onder aan dit artikel sommen we nog even de belangrijkste algemene voor- en nadelen op ten op zichte van een gesloten systeem (Rohloff/Pinion) versus derailleur. Eerst nog even de pluspunten van Pinion ten op zichte van die andere wannahave Rohloff. 

Voordelen Pinion t.o.v. Rohloff

  • De P1.18 Pinion versie heeft 18 versnellingen t.o.v. de 14 van Rohloff. Hierdoor is zowel het bereik groter 636% t.o.v. 537% alswel de onderlinge versnelling stapjes kleiner 11.5% t.o.v. 13.7%. Dit is vooral een voordeel als je analoog fietst oftewel als je niet elektrisch bekrachtigt fietst. (Bij elektrisch fietsen is de noodzaak voor kleinere stapjes en een groter bereik (qua lichte versnellingen/bergop) minder) De 9 XR (extended range) of 12 versnellingen variant is dan een optie 
  • Met een Pinion kun je later eenvoudig je fiets elektrisch maken (of wisselen) door een achterwiel motor te monteren zoals de GoSwiss
  • Pinion olie verversen elke 10.000 km t.o.v. elke 5.000 of ten minste jaarlijks bij Rohloff

Nadelen Pinion t.o.v. Rohloff

  • Prijs(twee keer zo veel) 
  • Gewicht, P1.18 is 820 gram zwaarder en de C1.12 570 gram
  • Aangepast frame nodig (ook bij Rohloff riem heb je een aangepast frame nodig maar een Pinion zijn de aanpassingen ingrijpender dus kostbaarder voor de fabrikant. 

Algemene voordelen Pinion en Rohloff t.o.v. derailleursysteem

  • Je kunt met een riem oftewel beltdrive fietsen ipv een ketting, hierdoor geen gedoe met smeren van ketting / vieze ketting
  • Vanuit stilstand schakelen, geen pedaalwenteling nodig. Dus altijd en snel kunnen schakelen
  • De ketting/riem lijn is recht waardoor je efficient fietst en geen onnodige slijtage hebt oftewel gaat veel langer mee (riem minstens drie keer zo lang als derailleur ketting)
  • De Pinion versnellingsbak Rohloff naaf zijn extreem duurzaam, gaan oneindig lang mee
  • Extreem betrouwbaar. Heel bedrijfszeker in z'n werking met veel tolerantie

Algemene nadelen Pinion en Rohloff t.o.v. derailleursystemen

  • In de meeste gevallen duurder in aanschaf (er zijn ook fiks geprijsde derailleur groepen) 
  • 2% meer weerstand