Gates is de absolute benchmark als het om riem aandrijvingen oftewel beltdrives gaat. Door een carbon kern te plaatsen in de rubber riem aandrijving wordt deze extreem sterk. Dit zorgt voor een direct trapgevoel en een navenante efficiency.
De totale riemaandrijving gaat door de sterke carbon kern ook nog eens heel lang mee, minimaal drie keer zo lang als een ketting. Bovendien heeft een riem vrijwel geen onderhoud nodig. De riem hoeft niet gesmeerd en trekt daarmee ook geen vuil aan. Smeren en schoonmaken behoren tot het verleden. Mocht het een tijd heel zonnig warm en extreem droog zijn dan kan de riem een beetje gaan piepen (met een hoog geluid dat sommige niet eens registreren). Een klein beetje siliconen spray op de riem, wat direct wordt geabsorbeerd en niet afgeeft, doet dan wonderen.
De carbon kern zorgt er tevens voor dat de riem nauwelijks of eigenlijk niet rekt. Het kan hooguit voorkomen dat de kern zich wat gaat zetten in het rubber van de riem waardoor het lijkt dat de riem rekt, eenmalig een beetje de riem nastellen is dan afdoende.
De rubberen vertanding op de riem slijt wel maar langzaam. De Gates tandwielen en tandbladen slijten eveneens veel langzamer door de rubberen riem in vergelijking met slijtage door een ketting. Dit maakt Gates tot het feestje voor je fiets. Het is niet voor niets dat naast Santos steeds meer merken zoals Trek en Cube Gates ontdekken en standaard monteren.
Met een riem ben je verlost van de kettingkast op je fiets en dat doet veel met de uitstraling. Doordat de riem een geheel is moet een fietsframe voorbereid zijn voor een riem (de riem moet "door" het frame kunnen), achteraf montage is daarmee vrijwel nooit mogelijk.