Er zijn 2 systemen die worden toegepast bij e-bikes. Soms wordt er ook een combinatie van de systemen gebruikt. Elk systeem heeft een eigen soort van ondersteuning en verschillen vooral in prijs. Daarnaast zijn er verschillen in de plaatsing van de motor en de accu welke ook een invloed hebben op de rij-eigenschappen van de e-bike.
De rotatie sensor is het meest eenvoudige systeem. De aandrijving reageert op het aantal wentelingen van de pedalen. Er hoeft geen druk op de pedalen worden gezet alleen ronddraaien is voldoende. Er kleven echter wel nadelen aan dit systeem. Bij het wegrijden heeft het systeem even de tijd nodig voor het reageert, men heeft dus bij het wegrijden eigen kracht nodig om op gang te komen. Daarna geeft het systeem een regelmatige ondersteuning als de pedalen draaien, de mate van ondersteuning is in te stellen via de display. Voordeel van de rotatie sensor is dat het een goedkoop systeem is.
De trapkracht sensor is een stuk gevanceerder dan de rotatie sensor. Een e-bike met trapkracht sensor reageert op de druk die op de pedalen wordt gegeven. Geeft u meer druk op de pedalen, bijvoorbeeld als u een stukje moet klimmen, dan geeft de e-bike meer ondersteuning. De mate van ondersteuning is in te stellen op de display. Een e-bike met trapkracht sensor fietst als een gewone fiets alleen heeft u ondersteuning bij het fietsen en wat meer als u het nodig heeft.