In de catalogus staat dikwijls een actie radius vermeld. Tegenwoordig begint de actie radius bij zo'n 40 a 50 km. Geeft u meer geld uit aan de fiets en/of aan de accu dan neemt de actie radius toe tot zelfs boven de 200 km. De daadwerkelijke actieradius hangt af van het gewicht van de berijder, zijn of haar fietsmanier, het terrein waar u fietst, het weer en de soort techniek en het vermogen van de motor en de capaciteit van de accu. Fietst u met veel gevoel voor fietsen (op tijd schakelen etc.), bent u niet heel zwaar, fietst u niet alleen maar de berg op met harde tegenwind in de hoogste bekrachtigingstand en vriest het buiten niet hard, dan kunt u met dezelfde fiets de actieradius minstens verdubbelen ten opzichte van iemand die dat allemaal tegen heeft. Voor een gemiddelde berijder houden wij aan dat u uit kunt gaan van 70% van de catalogus actie radius.
Voor de wet mag een e-bike een maximaal output vermogen hebben van 240 watt en ondersteunen tot 25 km/h. Daarboven bent u voor de wet een bromfiets en moet u het voertuig aanvullend WA verzekeren en op kenteken laten zetten (blauwe bromfietsnummerplaat achterop). Er zijn inmiddels fabrikanten die e-bikeen op de markt brengen die de 240 watt en/of de 25 km/h grens overschrijden en de verantwoordelijkheid voor het gebruik ervan bij u neerleggen. Officiceel niet voor gebruik op de openbare weg heet dat dan. Wij adviseren hier alleen voor te kiezen als u bereid bent aanvullend te verzekeren en met brommer helm en met kenteken op de e-bike wilt fietsen. Doet u dit niet dan wijzen wij u erop dat mocht u bij een ongeval betrokken raken de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij hier een punt van kan/zal maken. Met Bovag voeren we in Den Haag en Brussel lobby voor een aparte classificatie van deze categorie e-bike zodat het voor de wet geen bromfiets meer is. Ideaal zou zijn als u er onder voorwaarden gewoon mee de weg op kan met een goedgekeurde fietshelm. Ideaal voor woon werk verkeer of voor zwaar gebruik zoals bakfietsen.
Het vermogen van de e-bike wordt verkregen door een vermenigvuldiging van het aantal Ampère (Amp) maal het Voltage (V). In folders van fabrikanten wordt goede sier gemaakt met een hoog aantal ampère (Amp)voor een krachtige motor en een grote actieradius. Echter een hoog voltage heeft een navenante invloed op het vermogen en daarmee op de actieradius en de kracht van de motor. Bij een hoog voltage gaat er minder stroom verloren (denkt u maar aan hoogspanningsleidingen, die hebben een hoog voltage met als doel onderweg niet te veel energie te verliezen) en blijft er meer energie over voor een lange actieradius. Bovendien heeft een hoog voltage meer invloed op de kracht van de motor dan een hoog aantal ampère.
Voor ouderen adviseren wij om de maximum snelheid te beperken tot 16 a 17 km/h dit i.v.m. vertraagd reactie vermogen. We kunnen bij veel modellen de software van de fiets hierop aanpassen.